Oppdatert informasjon relatert til Covid-19 Les mer

Ni livsstils tips for en sunn blære

Det er viktig å holde blæren sunn. Lær hvordan smarte livsstils valg kan hjelpe deg med å minimere inkontinens og muligens unngå andre urologiske problemer.

Diagnosing Bladder Disorders

Lær hvordan du holder blæren sunn

Blærefunksjonen påvirkes ikke bare av mengden væske du drikker, og om du har drukket koffeinholdige drikker som kaffe eller brus. Det er også mange andre livsstils valg som påvirker blærefunksjon, trang til å urinere og hyppighet av urinering. Valg når det gjelder kosthold og det å få i seg nok væske kan for eksempel påvirke medisinske tilstander som urinveisinfeksjoner (UVI) eller symptomer på interstitiell cystitt.

Sammenhengen mellom en sunn blære og en positiv livsstil er godt dokumentert. Faktisk kan du bli overrasket over hva du kan gjøre i det daglige for å holde blæren i god form.

Livsstils tips for en sunn blære

Generelt er det som er bra for kroppen, også bra for urinveiene. Regelmessig trening, smarte valg og sunne toalettrutiner kan bidra til å sikre blærens sunnhet. Her er noen tips:

  1. Regelmessig trening. Du vet at det å holde seg i form har mange fordeler, men visste du at fysisk aktivitet faktisk kan bidra til å forhindre blæreproblemer? Regelmessig trening kan hjelpe deg med å unngå forstoppelse og kroppsvektsvingninger – to faktorer som kan irritere blæren.
  2. Slutte å røyke. Røyking kan øke risikoen for å få blærekreft. Faktisk har forskning vist at halvparten av alle blærekrefttilfeller kan knyttes til røyking, med sammenlignbare resultater for menn og kvinner.
  3. Ikke vent med å gå på do. Hvis du holder på urinen i lengre tid, kan det svekke blæremusklene og muligens føre til infeksjon. Gå på do når du trenger det – ta sikte på en hyppighet på hver tredje til fjerde time.
  4. Tøm blæren helt når du er på do. Hastverk under urinering kan føre til en delvis tom blære. Hvis blæren ikke tømmes helt, kan det føre til blæreinfeksjoner. Ta deg god tid, og sørg for at du gjør deg ferdig hver gang du er på do.
  5. Uriner etter sex. Etter samleie er det en risiko for at bakterier kan ha kommet inn i urinrøret. Både menn og kvinner bør prøve å urinere etter sex for å bidra til å skylle bort eventuelle bakterier. I tillegg bør kvinner tørke forfra og bakover etter urinering for å unngå spredning av bakterier.
  6. Unngå forstoppelse. Kronisk forstoppelse kan føre til hyppig vannlating. Hard, komprimert avføring i endetarmen kan føre til at nerver som er felles med blæren, blir overaktive. Hvis du inkluderer fiberrik mat i kostholdet (for eksempel fullkorn, grønnsaker og frukt), får i deg nok væske og trener regelmessig, vil det hjelpe deg med å unngå forstoppelse.
  7. Ha som mål å drikke seks til åtte glass med 2,5 desiliter vann daglig. En viktig funksjon i det urologiske systemet er å fjerne kroppsavfall gjennom urinen. Hvis du ikke drikker nok vann, begrenser du kroppens kapasitet til å kvitte seg med avfall. Du utsetter deg også muligens for bakterier i urinveiene og øker risikoen for irritert blære.
  8. Ikke drikk for mye vann på én gang. Hvis du drikker for store mengder vann, kan blæren bli i ubalanse, og det kan gi en sterk følelse av at det haster. Det er best å fordele vanninntaket jevnt utover dagen for å unngå plutselig trang.
  9. Unngå mat og drikke som irriterer blæren. Unngå eller begrens inntaket av drikke som alkohol, sitrusfruktjuice, kaffe, te, melk og kullsyreholdige drikker. Matvarer du bør kutte ned på eller unngå, kan være: sjokolade, krydret mat, sukker og kunstige søtningsmidler, tomater og tomatbaserte produkter, honning, eddik, sitrusfrukter og mat med maissirup med høyt innhold av fruktose.

Sunne væske-, kostholds- og livsstilsvaner kan holde blæren i god form og fremme sunne urinveier. Hvis du følger disse tipsene, kan det også hjelpe deg med å unngå inkontinens og andre problemer. Men hvis du opplever hyppig inkontinens, urinlekkasje eller andre blærerelaterte tilstander, må du passe på å kontakte helsepersonell.