Oppdatert informasjon relatert til Covid-19 Les mer

Tilbake til hverdagslivet etter en ryggmargsskade

Til å begynne med kan det være vanskelig å forestille seg hvordan livet ditt vil bli etter en ryggmargsskade. Les disse tipsene for å få hjelp til å komme tilbake til en daglig rutine.

Returning to Everyday Life after a Spinal Cord Injury

Komme tilbake til en daglig rutine etter en ryggmargsskade.

Når du forlater sykehuset og skal hjem, har du sannsynligvis mange spørsmål om egen helse og hvordan det nye livet ditt vil bli. Helseteamet ditt vil forberede deg på hva du kan forvente å kunne gjøre, eller såkalte «funksjonelle utfall».

Alle med ryggmargsskade er forskjellige når det gjelder evne til å utføre aktiviteter. Funksjonen avhenger av din unike skade og dens alvorlighetsgrad (ofte kalt «komplett» eller «inkomplett»). Det som er viktig er at du får den hjelpen du trenger for å gjøre overgangen til hverdagslivet så problemfri som mulig.

Her er noen viktige aktiviteter som du og helseteamet ditt vil jobbe med for å gjøre overgangen enklere.

Oppnå mestringsfølelse

Rehabiliteringen vil innebære at du lærer nye ferdigheter. Disse ferdighetene starter med det grunnleggende, som å komme seg trygt inn og ut av rullestolen, gå på do og bade. Men du vil snart gå videre til mer avanserte ferdigheter, som å kjøre en spesialutstyrt bil, lære en ny sport eller andre måter å holde deg mobil og sosialt engasjert på.

Du vil også være avhengig av utstyr. Teamet ditt vil hjelpe deg med å bestemme hvilken type rullestol som er best for deg. Det kan være behov for en dusjstol eller en benk som gjør at du kommer deg trygt inn og ut av badekaret. Og du kan også ha behov for spesialutstyr for tarmhåndtering og blæretømming.

Fysioterapeuten vil kanskje også anbefale enkelte tilpasninger i boligen din. Disse kan inkludere ramper og rekkverk for å hjelpe deg med å komme deg rundt, og produkter som forenkler tilgang til skap, benker og andre områder.

I løpet av denne tiden vil det være mange endringer og nye ting å lære. Etter hvert vil du beherske alle ferdighetene du trenger, og ha alt det riktige utstyret og den tilgangen du trenger for å kunne utføre daglige aktiviteter så enkelt som mulig.

Motiver deg til både bedringsprosessen til rehabiliteringsprosessen;

En veldig viktig del av bedringsprosessen innebærer at du setter deg mål å jobbe mot. Selv om alle vil ha forskjellige mål, er den overordnede planen at du skal gjenoppta livet ditt og så godt det lar seg gjøre komme tilbake til de rutinene og aktivitetene du hadde før skaden. Personer som setter seg personlige mål, rapporterer om større tilfredshet med livet og en enklere tilpasning til livet etter skaden.

Noen praktiske tips for å sette seg mål:

  • Begynn med små, enkle mål som du kan nå daglig. Fysioterapeuten kan anbefale noen oppnåelige mål.
  • Når det gjelder langsiktige personlige mål, kan du tenke på hva du ønsket å få ut av livet før skaden. Det kan være mulig å oppnå de samme tingene.
  • Livsmål som å fullføre studier, få en god jobb, gifte seg eller starte familie, kan være mer utfordrende, men er sannsynligvis fortsatt innenfor rekkevidde.
  • Identifiser hjelpen du trenger for å nå målene dine, f.eks. adaptivt datautstyr, brukerstyrt personlig assistanse (BPA) eller ressurser fra organisasjoner for ryggmargsskadde.
  • Avtal en årlig urologisk undersøkelse, som kan omfatte en urodynamisk undersøkelse Landsforeningen for ryggmargskadde (LARS).

Din generelle helse

Det er viktig å opprettholde en god generell helse i tillegg til å håndtere ryggmargsskaden. Hvilke type undersøkelser og tester som er nødvendige, varierer i henhold til alder, kjønn og sykehistorie.

Her er noen anbefalte helsetiltak du kan gjøre:

  • Få utført en komplett helsekontroll og ta influensavaksine en gang i året
  • Følg med på vekten. Målet ditt bør være å forsøke å opprettholde en normal vekt.
  • Tren regelmessig, spis sunt og unngå røyking. Risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag er den samme som for personer uten ryggmargsskade.