Oppdatert informasjon relatert til Covid-19 Les mer

Håndtering av problemer med luft og forstoppelse etter en kolostomioperasjon

Personer med kolostomi har ofte problemer med luft og forstoppelse. Heldigvis finnes det kostholds- og livsstilsendringer som kan hjelpe. Få praktiske tips her.

Dealing with Gas and Constipation after Colostomy Surgery

Håndtere problemer med luft

Når tarmen begynner å fungere igjen etter operasjonen, vil du oppdage at det er luft i posen. Mengden kan variere. Hvis du hadde mye luft i magen før operasjonen, vil du sannsynligvis fortsatt ha det etter operasjonen.

Gassdannelse kan skyldes maten du spiser. Det kan også være et resultat av at du svelger luft. Kullsyreholdig drikke, røyking, tyggegummi og tygging med åpen munn kan føre til at du svelger mer luft.

Hvis du er bekymret for luft, kan du bruke en pose med filter. Filteret slipper luften ut av posen, men ikke lukten. Det forhindrer også at luft bygger seg opp, slik at ikke posen blåser seg opp som en ballong. Filtre fungerer best ved et litt fastere stomioutput, men kan brukes ved andre konsistenser.

Nedenfor finner du en liste over matvarer det kan være lurt å unngå, ettersom de kan øke mengden luft:

  • Bønner
  • Øl
  • Brokkoli
  • Rosenkål
  • Kål
  • Agurk
  • Egg
  • Fisk
  • Hvitløk
  • Løk

 

Håndtere problemer med forstoppelse

Du kan også få forstoppelse når du har en kolostomi (du har kanskje også hatt problemer med det før operasjonen). Dette problemet kan forårsakes av enkelte medisiner, f.eks. noen typer smertestillende og syrenøytraliserende midler. Andre årsaker til forstoppelse kan være et fiberfattig kosthold og utilstrekkelig væskeinntak. Noen ganger kan du løse problemet bare ved å drikke mer, ta et mildt avføringsmiddel eller spise mer fiberrik mat.

Matvarer med lavt fiberinnhold kan være årsak til forstoppelse, f.eks. en del kjøttvarer, melkeprodukter, raffinert sukker og bearbeidet mat eller hurtigmat. Det kan også være lurt å unngå matvarer som er kjent for å gi fastere avføring, som f.eks.:

  • Eplemos
  • Bananer
  • Ost
  • Kokte nudler
  • Salt kjeks
  • Hvit ris
  • Loff
  • Marshmallows

 

Matvarer som naturlig hjelper mot forstoppelse inkluderer kli, ferske grønnsaker, frukt (fersk og tørket) og fullkorn.

Hvis kostholdsendringer ikke fungerer

Hvis du har gjort kostholds- og livsstilsendringer og du fortsatt har forstoppelse eller mye luft, må du kontakte helsepersonellet ditt for å få veiledning.