Oppdatert informasjon relatert til Covid-19 Les mer

Trening etter en stomioperasjon: 6 vanlige spørsmål

Å holde seg i form er viktig for god helse. Hvis du har spørsmål om hvordan en stomioperasjon kan påvirke din aktive livsstil, kan du få svarene her.

Exercising after Ostomy Surgery - 6 Common Questions

En stomioperasjon er et stort inngrep som ikke bør undervurderes. De første ukene og månedene etter operasjonen kan være vanskelige. Det tar tid å tilpasse seg til å ha en stomi. Når du først er kommet deg helt igjen, kan du gå tilbake til de fysiske aktivitetene du likte før operasjonen.

For mange mennesker gir en stomioperasjon en fornyet livsglede. Sammen med den nye entusiasmen kommer også et ønske og en vilje til å nå nye mål. Eller kanskje til og med prøve en ny idrett.

Før du begynner kan du se noen vanlige spørsmål og svar her:

1. Hva slags idrett og trening kan jeg gjøre?

Før du ser på spesifikke sports- og treningsaktiviteter, er det viktig å forstå hvordan kroppen din har reagert på operasjonen din. Hvis du ikke har noen komplikasjoner og helsepersonell ikke har noen innvendinger, kan du utøve nesten alle typer idrett. Kontaktidrett, for eksempel rugby eller fotball, kan også være mulig. Selv aktiviteter hvor du må bøye deg ofte, f.eks. bowling og aerobic, kan være greit for deg.

2. Takler stomien at jeg driver med idrett?

Stomien din er sterkere enn du kanskje tror. Det nye fremspringet/stomien på magen kan se sårbart ut, men det er faktisk veldig robust. Det kirurgiske snittet bør være helt lukket omtrent ti dager etter operasjonen. Over tid vil arrvevet rundt stomien nå sin optimale styrke.

3. Bør jeg være bekymret for å få brokk i stomiområdet?

Ja, en stomi betyr at du har større risiko for å få brokk i stomiområdet fra løfting eller anstrengende trening. Det fordi musklene som støtter stomien ikke er så sterke som de var før operasjonen. 

4. Hva kan jeg gjøre for å unngå brokk?

Det er flere ting du kan gjøre for å forhindre brokk. For det første må du alltid passe på å beskytte mageområdet ditt under aktivitet. Overvåke og holde vekten i sjakk. Snakk med kirurgen din før du gjenopptar mageøvelser, eller aktiviteter som belaster det området.

5. Hva kan jeg gjøre hvis jeg får brokk?

Kontakt helsepersonell for veiledning om aktiviteter og utstyr som støttebelter som kan være egnet for din individuelle situasjon.

6. Hva hvis jeg har et perinealt sår fra operasjonen min? Kan jeg fortsatt trene?

Ja, du kan fremdeles være aktiv, men gi deg selv god tid til å heles. Det perineale såret er fra fjerning av anus og endetarm, så det påvirkes av nesten all bevegelse av den nedre delen av kroppen. Dette området kommer til å bli mer ømt enn operasjonssåret på magen, men med tiden vil det leges og bli like sterkt.