Oppdatert informasjon relatert til Covid-19 Les mer

Hvordan tilpasse kostholdet etter en stomioperasjon

Hver kropp er forskjellig. Nøkkelen til å føle deg mer som deg selv etter en stomioperasjon er å være tålmodig mens du etablerer nye vaner og rutiner, spesielt når det kommer til ditt kosthold. Her er noen ting å huske på.

Settling into a Diet Routine after Ostomy Surgery

Lær hvordan du kan tilpasse kostholdet etter en stomioperasjon

Når du kommer hjem etter en kolostomi- eller ileostomioperasjon, kan du føle deg litt urolig. Det er forståelig. Men den gode nyheten er at kostholdsrutiner kan hjelpe deg med å føle deg mer komfortabel. Bare ha noen enkle ting i bakhodet så vil du føle deg som deg selv på kort tid.

Rett etter operasjonen:  Stomioutput vil ofte være løst eller væskelignende. Dette blir generelt bedre med tiden. Det er mange typer mat som kan hjelpe med å gjøre avføringen tykkere.

Hver dag: Ha som mål å drikke seks til åtte glass med væske for å unngå at du blir dehydrert. Kontroller for regelmessige mengder klar eller blek, stråfarget urin. Det betyr at du sannsynligvis har nok væske i systemet ditt. Hvis urinen din er brun eller mørk gul, må du drikke mer væske. Snakk med helsepersonell om kostholdsrestriksjoner.

Om seks til åtte uker: Avføringen din vil stabilisere seg. Fortsett å fokusere på riktig mengde væske, salt og kaloriinntak. Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du kontakte helsepersonell for en kostholdsplan tilpasset deg.

Når du føler deg bedre: Alle er forskjellige, så du begynner å føle deg mer som deg selv når kroppen din er klar. Generelt sett kan de fleste etter hvert gå tilbake til kostholdet de hadde før operasjonen med få begrensninger.

La kroppen bestemme rutinen: Igjen, hver kropp reagerer forskjellig på kirurgi. Livsstilen din er også unik. For eksempel varierer måltider fra person til person, og de kan avhenge av sosiale faktorer. Det er det samme som for mennesker uten stomi. Systemet ditt vil komme seg etter operasjonen på sin egen måte, så vær tålmodig.

Slapp av og finn deg en rutine, så vil du begynne å nyte mat igjen. Og ikke glem – alt med måte.