Oppdatert informasjon relatert til Covid-19 Les mer

Å gjøre godt er godt for deg

Gjør vennlighet til en del av listen over dagens gjøremål.


Finne glede i hverdagen.

Selv om vi vet at isolasjon kan være nyttig akkurat nå, kan det likevel være en følelsesmessig belastning eller gi en forvirrende følelse av ikke å ha kontrollen. Tider som dette kan få oss til å innse hvor avhengige vi er av struktur og rutiner, og hvor vanskelig det kan være å miste disse daglige markeringene av fremdrift.

Rutinen er din venn
Fremfor alt er det å etablere en rutine nøkkelen til å ha det bra i hverdagen. Dette omfatter å stå opp i rimelig tid, kle på seg, spise ordentlig, mosjonere litt og ha en gjennomførbar plan for dagen.

Å gjøre godt for andre er godt for deg
I tillegg til rutinen din kan øyeblikk med nærhet og vennlighet kvikke deg opp. Her er noen ideer du kan vurdere:

Fortell noen at du tenker på dem
Send et kort eller ring til en nabo og spør hvordan det går. Skriv et takkebrev til dem som arbeider med å holde hjulene i gang. Det er fint å få takk og gode ønsker, og enda finere å gi det.

Finn nye måter å holde kontakt med andre på
Lær en ung slektning å lage mat i en videosamtale, eller delta i et virtuelt middagsselskap. Prøv å spille scrabble, backgammon eller sjakk på nettet med noen på den andre siden av verden. Hold samtalen i en lett tone, og le mest mulig.

Dyrk noe
Sett frø, og pass på de små plantene. Selv en blomsterkasse ved kjøkkenvinduet eller en krydderplante innendørs kan gi sjelen næring. Og være et sunt tilskudd til middagen!

 


Disse selvhjelpstipsene kommer fra Sue Lennon, en respektert sykepleier, terapeut, lærer og coach med nærmere tre tiårs erfaring innen kreftpleie, inkludert pleie innen urologi og stomi. Hun er svært opptatt av kommunikasjonen mellom pleier og pasient og å forstå "opplevd erfaring med sykdom" for å kunne gi oppriktig holistisk pleie. Hun holder ofte foredrag på internasjonale seminarer og konferanser.