Hold deg hjemme. Hold kontakt.

Hvordan opprettholde personlige relasjoner og personlig rom?

 

Alle på ett sted. Hele tiden.

Når en helsekrise holder deg hjemme slik at du er sammen med partneren hele tiden, kan det være en kilde til stress, men også en trøst.

For noen er det ikke uvanlig å jobbe hjemmefra. Men nå har mange av oss partnere som jobber hjemme, og dessuten barn som undervises hjemme. De fleste av oss er ikke vant til å være på samme sted hele dagen sammen med partneren, og vi må regne med at det tar noe tid å bli vant til det.

En veiledning i å overleve hjemme:

Snakk om det
Start med vansker dere kan forutse, og snakk gjennom dem før dere begynner å gå hverandre på nervene. Det er mye bedre å fungere som et lag der dere finner frem til felles løsninger i fred og ro.

Skap rom
Sannsynligvis vil minst én av dere trenge litt rom. Vurder å mosjonere ute hver for dere. Dette kan være gode nyheter for hunden, som får dobbelt så mange turer

Aksepter sinne
Hvis det oppstår spenninger, bør du helst ikke reagere, men bare fjerne deg fra situasjonen. Vent til senere med å diskutere det som skjedde, rolig og uten kritikk.

Oppsummer hver dag
Sett av tid hver dag til å snakke om hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Unngå anklager, prøv å se det humoristiske i det, vær vennlig og vis takknemlighet. Mer enn noen gang kan vi være takknemlige for helsen vår.

Sørg for tid til nærhet
Forutsatt at ingen av dere er syke og fullstendig isolert, bør dere prøve å ta dere tid til moro og nærhet.

 


Disse selvhjelpstipsene kommer fra Sue Lennon, en respektert sykepleier, terapeut, lærer og coach med nærmere tre tiårs erfaring innen kreftpleie, inkludert pleie innen urologi og stomi. Hun er svært opptatt av kommunikasjonen mellom pleier og pasient og å forstå "opplevd erfaring med sykdom" for å kunne gi oppriktig holistisk pleie. Hun holder ofte foredrag på internasjonale seminarer og konferanser.